Bli diplomerad på Hantverksprogrammet

För att stärka våra elevers ställning på arbetsmarknaden efter att de tagit studenten, erbjuder vi våra elever på Hantverksprogrammet att kunna genomföra diplomeringar inom fyra områden.

“I vår bransch kan diplomeringar vara viktigare än gymnasiebetyg när man söker jobb”, säger yrkeslärare Nina.

Lärarna på Hantverksprogrammet har själva fått avlägga prov för att bli godkända att diplomera våra elever. I samarbete med företaget FÄRG och deras FÄRG Makeup Academy får elever utbildningsmaterial, stylingprodukter som används i undervisningen samt arbetsmaterial och utbildning för lärarna. Sedan år 1996 har FÄRG utbildat makeupartister.

Vi har även samarbete med Smart Retail som håller i diplomeringen för Style Advisor. De har också utbildats oss lärare, där vi har fått avlägga prov för att få diplomera våra elever. De flesta diplomeringar sker i december, medan diplomeringen till Style Advisor kommer ske under våren 2023.

Diplomeringar som genomförs under åk 2 och 3 för Hår- och makeupstylister:
  • Makeupstylist – skönhetsmakeup
  • Makeupartist – makeup för tv, film och fotografering
  • Manikyrist – naglar
  • Style Advisor – modestyling
Andra projekt på gång för Hantverksprogrammet:
  • Samarbete med Malmö Opera, besök från dem, föreställning i Malmö och besök bakom scen.
  • Avant Garde styling tillsammans med frisör åk 3 elever och elever från Estetiska programmet media fotograferar. Keune (en frisörleverantör) utlyser tävling bland elever för bästa styling med fina priser till vinnarna.
  • Samarbete med Ystad Studios
  • Samarbete med Ystad Revyn
  • Styling till Nova Academys föreställning under våren 2023
  • Styling till Estetiska programmet musik och medias examenskonsert i våren 2023