Resiliens i skolan

Idag besöktes vi av Kristina Bähr, hon föreläste för oss i personalen Resiliens i skolan. Mycket lärorikt och det var hög igenkänning på situationer! Kristina Bähr är barnläkare, ledarskapsutvecklare och författare.

Resiliens beskrivs av Kristina som “förmågan att borsta av sig och komma på benen igen efter ett fall, att återhämta sig emotionellt efter yttre press, eller att studsa tillbaka till ett läge med riktning framåt igen efter svårigheter och motgångar”.

Som ett led i Ystad Gymnasiums hälsofrämjande arbete föreläste Kristina om hur vi i skolan kan hjälpa våra elever att stärka känslan av mening och sammanhang, att navigera i världen både som individ och kollektiv och samtidigt ha omtanke om sig själv och andra. Med andra ord fick vi verktyg att hantera livet utifrån en vetenskaplig grund och dessutom fick vi handfasta tips att använda med våra elever.

Personalen kommer under läsåret att fortsätta jobba kollegialt med Resiliens och Kristinas bok “Resiliens i skolan”.