Valförrättare på EU-skolval 2024

Nu är årets EU-skolval igång och valförrättarna Joar, Johanna, Ella, Selma, Lea, Viola och Mia från Samhällsvetenskapsprogrammet håller ordning på valet!  🤩

Först informerar de varje klass om hur röstningen går till. Valkuvert delas ut till varje elev. Eleverna får själva välja valsedlar bakom en skärm och sedan rösta bakom en annan skärm.
Sedan lämnas valkuvertet till valförrättaren som kontrollerar ID-handling och bockar av på klasslista.

🔹 Röstningen pågår fram till 16.00 idag, sedan stänger vallokalen. Därefter kommer alla valförrättare att stanna kvar för att räkna alla röster och kontrollräkna. Valförrättarna kommer att bli serverade pizza 🍕 under kvällen för att hålla energin uppe!

🔹 MUCF – Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor gör det möjligt för skolor att ordna ett skolval i syfte att låta elever rösta. Skolvalet fungerar på samma sätt som ett riksdagsval.

Resultatet den 10 juni 2024

Resultatet från Ystad Gymnasium kommer valförrättarna att rapportera in till MUCF – Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och den 10 juni 2024 kommer valresultatet att publiceras här: Resultat Skolval 2024 till Europaparlamentet | MUCF