100 år av kvinnliga studenter

I sommar, närmare bestämt den 14 juni 2024, är det dags för utspring och studentfirande för de ca. 500 eleverna som avslutar sin gymnasieutbildning på Ystad Gymnasium. Då tar också den hundrade årskullen flickor studenten från skolan!

Ystad Gymnasium har en lång och stolt historia och kan spåra sina rötter till den gamla Latinskolan från år 1500 som nu huserar verksamhet i kyrkans regi. Där bedrevs skolverksamhet fram till 1841 då skolan flyttades till Gosselmanska huset på Hamngatan där det idag finns en advokatbyrå och optiker.

1872 övertog Ystads stad palatset på dåvarande Oscarstorget från kommerserådet Carl Martin Lundgren. Där fanns skolan i 42 år och där blev man också högre allmänt läroverk.

Den femte mars 1914 marscherade eleverna i parad, under fanor och banér, från Lundgrenska palatset, eller Nya Rådhuset som det oftast kallas idag, över det som idag är Österportstorg och tog kunskapens nya högborg i besittning.

Sju år senare, 1921, öppnade skolan även för flickor och 1924, för hundra år sedan, tog de första flickorna studenten!

Genom åren har skolan haft många namn – läroverket, Österportskolan, Sydskånska gymnasiet och från 2016 heter skolan Ystad Gymnasium. Årets studenter ansluter sig till en lång rad av män och kvinnor som alla övats i kunskapens dygd vid en och samma institution. Arvet förpliktar.

Fotografiet nedan föreställer den för alla Ystadbor välbekanta absidmålningen “Skolutflykt” av Gerhard Wihlborg som pryder skolans aula sedan 1937.

Text skriven av gymnasienämndens ordförande Kevin Sundin.

Aulan på Österport