Under hösten 2024 pågår ett arbete kring resiliens på Ystad Gymnasium. Resiliens handlar om att hantera motgångar och jobbiga situationer, borsta av sig och fortsätta framåt istället för att ge upp. Detta projekt genomförs av Ystad Gymnasium tillsammans med ERiCi (Existential Resilience Collaboration Initiative) vid Lunds Universitet med medel från U.L.F (Utbildning, Lärande, Forskning). Det är Niklas Larsson Eilert, förstelärare på Ystad Gymnasium som tillsammans med Max Liljefors, professor vid Lunds Universitet har initierat projektet och ansökt om medel. Även Elisabeth Cristianson och Sverker Meyer arbetar och ansvarar för projektet på Ystad Gymnasium.
Det är ett pilotprojekt som pågår under hela läsåret, som sedan ska vidareutvecklas, skalas upp och införas permanent. Det långsiktiga målet är att samtliga elever i alla årskurser kommer ha resiliens som en naturlig del i undervisningen. På Ystad gymnasium kommer projektet innebära ett program med resiliensövningar för elever i årskurs 1. Dessa genomförs på elevernas klasstid tillsammans med deras mentorer tre gånger per termin.
Under hösten 2023 påbörjades ett kollegialt arbete tillsammans med all pedagogisk personal på Ystad Gymnasium då Kristina Bähr föreläste om sin forskning och bok “Resiliens i skolan”. Efter föreläsningen fick alla personal på skolan Kristinas litteratur för att sedan genomföra övningar utifrån litteraturen.
Läs artikeln från Ystads Allehanda, publicerad 2024-11-13: https://www.ystadsallehanda.se/2024-11-13/sa-ska-ovningar-rusta-eleverna-for-livet-det-handlar-om-motstandskraft/
Tidigare artiklar
https://www.ystadgymnasium.se/varldens-forsta-professor-i-lycka-till-ystad-gymnasium/
https://www.ystadgymnasium.se/resiliens-i-skolan/