Viktig information om antagningen till gymnasiet

Antagningen i Trelleborg sköter allt om antagningen

Om du undrar något om din antagning till gymnasiet ber vi dig att kontakta Antagningen i Trelleborg.
De hanterar allt kring gymnasievalet under sommarlovet, innan skolan börjar. Vi på Ystad Gymnasium kan inte göra någonting åt antagningen.

Viktiga datum för antagningen till gymnasiet

15 jan - 15 feb

Gymnasievalsansökan är öppen denna period. Gör din ansökan senast 15 feb.

Här loggar du in till ansökningswebben på skånegy.se.

15 april

Du får ditt preliminära antagningsbesked.

25 april - 15 maj

Ansökningswebben är öppen för omval. Nu kan du ändra din ansökan eller göra en helt ny ansökan. Om du lägger till val under omvalet värderas de på samma sätt som de ansökningar som skickades in under ansökningsperioden.

1 juli

Du kan logga in på ansökningswebben och se ditt slutliga antagningsbesked. Du använder samma inloggningsuppgifter som när du ansökte. Nu får du veta vilket program du är antagen till. Om du inte är antagen till ditt förstahandsval får du veta vilken reservplats du har. Kom ihåg att svara på ditt antagningsbesked senast 23 juli!

Här loggar du in till ansökningswebben på skånegy.se.

1-23 juli

Kom ihåg att svara på ditt antagningsbesked på ansökningswebben senast den 23 juli. Du loggar in med samma inloggningsuppgifter som du använde när du gjorde din ansökan. Du måste svara på ditt antagningsbesked för att behålla din plats!

Här kan du läsa om vad de olika svaren betyder: Svara på ditt antagningsbesked - Skånegy (skanegy.se)

Augusti

Glöm inte att du måste gå på uppropet på skolan för att behålla din plats!
Här hittar du uppropstider och information om skolstarten: Inför skolstart » Ystad Gymnasium

Lycka till och hoppas att vi träffas i augusti vid skolstart! 😊