Elaine: “Jag vill jobba som barnmorska”

Undersköterskan Elaine valde jobb i sjukvården – “Det bästa är kontakten med människor”.

Redan några månader innan studenten från Vård- och omsorgsprogrammet på Ystad Gymnasium hade Elaine Ceihagen jobb inom vården. Sedan efter studenten jobbar Elaine som undersköterska på ett vikariat på medicinavdelningen på Lasarettet i Ystad.

– “Det känns jättebra och skönt att vara efterfrågad och få jobb”, säger Elaine.

– “I undervisningen på gymnasiet handlade det mycket om bemötande. Inom vården träffar man många olika människor i olika situationer. Det är sjuka människor och människor som har fått jobbiga besked, som att de har cancer. Vi fick lära oss att bemöta det på ett bra sätt. Patienten ska vara i fokus. Man ska vara förstående och lyssnande, för många hjälper det att få prata av sig”, berättar Elaine.

Till framtidsplanerna hör att studera i en annan stad, kanske det blir Göteborg.

Läs hela artikeln här, publicerad 2024-08-12: Undersköterskan Elaine, 19, valde jobb i sjukvården: ”Det bästa är kontakten med människor” (ystadsallehanda.se)