Rektorsområde 3 på Ystad Gymnasium deltar i ett forskningsprojekt om AI i undervisning under 2025. Projektet Teachers and teaching in the age of AI är ett samarbete mellan skolor och forskare vid Lunds Universitet.
Projektet leds av Anders Sonesson (lektor vid institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet), Marita Ljungqvist (lektor vid institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet) samt Neil Selwyn (professor vid Faculty of Education, Monash University och specialist inom forskning om utbildning och teknik). Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet.
Projektets syfte är att utforska den ökande användningen av AI-verktyg i gymnasieskolor och att hitta sätt för att stötta lärare att förhålla sig till AI i sitt arbete. Tanken är att projektet ska leda till att lärare kan förstå och använda AI på ett effektivt sätt, och att mallar och andra resurser ska tas fram så att lärare kan lära sig mer.
AI på Ystad Gymnasium
På Ystad Gymnasium arbetar våra IT-koordinatorer Christian Nilsson och Niclas Olsson med AI. De har introducerat personalen i AI och bland annat gått igenom de riktlinjer som Utbildningsförvaltningen tagit fram samt presenterat vilka AI-verktyg som är tillåtna i skolarbetet. Eleverna har tillgång till Skolup, som är ett GDPR-säkert verktyg, och personal och lärare har också tillgång till Copilot. Syftet med introduktionen var att väcka ett intresse för AI genom att visa möjligheterna men också farorna med det.
Det är viktigt att lärarna vågar prova AI i undervisningen, så att de förstår och kan använda tekniken som eleverna använder. Förhoppningsvis kan vi också få se en ökad dela-kultur mellan lärarna, säger Niclas Olsson, IT-koordinator
Framöver hoppas Christian och Niclas att kompetensutvecklingen inom AI ska fortsätta, exempelvis har personal från område 3 fått möjlighet att delta i en AI-utbildning med Atea.
Generativ AI som ett redskap i undervisningen
Anette Isberg Rozijn är lärare på Estetiska med inriktning Estetik media och Samhällsvetenskap med inriktning Medier, journalistik och kommunikation. Hon använder AI både i sin undervisning och i sin roll som lärare.
Eleverna får lära sig hur generativ AI fungerar rent tekniskt, hur de ska prompta och hur de kan utveckla sin prompt för att nå önskat resultat. De får också problematisera AI genom att diskutera vilka begränsningar som finns, hur fejkade bilder kan ha politisk påverkan på samhället, och hur västvärldsorienterad AI kan vara. I flera av Anettes kurser får eleverna lära sig att använda AI för att generera idéer, för att strukturera och planera större arbeten och för att skapa bilder.
Som lärare använder Anette generativ AI som ett bollplank och för inspiration. Hon kan be om förslag på kursupplägg, lektionsplaneringar och bedömningsmatriser, för att sedan arbeta om det så att det passar hennes kurser och mål. Hon ser det som en fördel att kunna arbeta med att förtydliga Skolverkets bedömningsmatriser kopplat till en specifik uppgift, så att eleverna förstår vad som krävs av dem.
Relaterad läsning
Läs mer om forskningsprojektet Teachers and teaching in the age of AI and digital automation
Vad är generativ AI? Generativ AI » Internetstiftelsen