Artikeln publicerades 4 maj 2026
Neotin och Alicia vann Skånska Matkampen!
Elever på Ystad Gymnasium gick vinnande ur striden i Skånska Matkampen, en matlagningstävling för elever på anpassad gymnasieskola.

Neotin och Alicia. Fotograf: Eva Sonnesson, Ystads Allehanda
I torsdags gick den första Skånska matkampen av stapeln på Krinova gastronomiutbildning i Kristianstad. Tävlingen är för elever som får Anpassad gymnasieskola med inriktning bageri eller restaurang.
Från Ystad Gymnasium tävlade Neotin Måneng och Alicia Persson. De ställde upp med en sparrissoppa med havskorall som huvudrätt och rabarberpaj till efterrätt.
Efter överläggning av juryn stod det klart att Alicia och Neotin vann! Juryns motivering var:
Välbalanserade rätter, fin tolkning och omsorg av Skånska råvaror. Höga smaker och totalt sett en fin och väl utförd meny.
Stort grattis till Alicia och Neotin!
