Elevhälsan
Elevhälsan finns här för dig – för att du ska må bra, utvecklas och lyckas i skolan. Vi är på plats varje dag.

Maisa, heltidsmentor på Ystad Gymnasium
Vi jobbar både förebyggande och stöttande, för att skapa en skolmiljö där du trivs och får bästa möjliga förutsättningar att nå dina mål.
Vi arbetar aktivt för att alla elever ska ha en trygg och bra arbetsmiljö. Det betyder bland annat att vi tar tydligt avstånd från mobbning och kränkningar, och undervisar om tobak, alkohol, droger, jämställdhet samt relationer och sexualitet.
På skolan finns fem elevhälsoteam, så att du alltid har nära till stöd. I teamen finns personer med olika kompetenser – till exempel rektor, biträdande rektor, kurator, skolsköterska, specialpedagog och studie- och yrkesvägledare. Vid behov finns även skolpsykolog och skolläkare.
Utöver det finns fler vuxna på skolan som stöttar dig i vardagen, som skolvärdar, speciallärare, elev- och lärarassistenter samt mentorer och heltidsmentorer.
Kontakta oss
Vill du veta mer om hur vi jobbar, eller komma i kontakt med någon i elevhälsan?
