ID-kort

Vi använder personliga ID-kort på Ystad Gymnasium för att elever och personal ska känna sig trygga och säkra. Kortens används bland annat för identifikation, lånekort, i cafeterian och för att skriva ut.

Ystad Gymnasium har infört personliga id-kort till både elever och personal. Även gäster och besökare på skolan behöver ha ett id-kort. Skolan är ingen offentlig plats och Ystad Gymnasium har lanserat ID-kort för att det ska vara tryggt och säkert för elever och personal att vistas i skolans lokaler.

  • Är du ny elev på Ystad Gymnasium får du ditt nya kort i samband med skolstart
  • Som ny personal får du ditt id-kort i samband med första anställningsdagen
  • Som besökare får du ditt ID-kort i receptionen på Österport

Vad ska jag använda kortet till?

  • Kortet ska du alltid bära med dig när du är i skolan, för att visa på att du har behörighet att vistas i skolans lokaler
  • ID-kortet används som lånekort i biblioteket
  • ID-kortet används för att kunna skriva ut i skrivaren
  • För er som behöver tillgång till särskilda lokaler (passerkort) kan få detta tillägg till ert ID-kort hos vaktmästaren
  • Kortet kan laddas med pengar och användas som betalmedel både i receptionen, skolrestaurangen och i cafeterian

Vid förlorat kort

  • Polisanmäl alltid för att ett förlorat kort inte ska kunna missbrukas
  • Spärra kortet och beställ nytt i receptionen på Österport
  • Ett nytt kort kostar 50 kronor att få producerat
  • Har du förlorat ett kort som är laddat med pengar så förs samma summa över till det nya kortet
  • Vårda ditt kort, det är en värdehandling.

Har du hittat ett ID-kort?

Kontakta oss på ygreception@ystad.se eller kom till receptionen på Österport.
Upphittat ID-kort som tillhör Ystad Gymnasium ska återlämnas till:

Ystad Gymnasium
Surbrunnsvägen 1
271 40 Ystad